środa, 3 września 2014

CELEBRYCI TU BYLI

   Kiedy mam sesję (dzień dobry, wrzesień!), powinnam spędzać każdą wolną chwilę na nauce. Tymczasem ja w tak kryzysowym momencie odczuwam wręcz niesamowity wstręt do podręczników akademickich - zdecydowanie przedkładam nad nie beletrystykę. Przynosi to różne konsekwencje, ale (to wiem na pewno) dla Was - same zalety: w tym recenzje moich najlepszych nabytków książkowych.
   Choć od jakiegoś czasu prowadzę bloga i mam pewne stałe grono Czytelników, absolutnie nie uważam się za celebrytkę. By nią zostać w rozumieniu ogółu wystarczyłoby pewnie wylądować bez stanika na okładce jakiegoś tabloidu, a by spełnić moje kryteria sławy - musiałabym zdobyć nagrodę literacką na poziomie Nike czy Kościelskich, wynaleźć lekarstwo na raka albo odkryć nową galaktykę.
   Nigdy jednak nie wątpiłam w zasadność istnienia ludzi bardziej popularnych: gwiazd, wybitnych jednostek, fascynujących ludzi lub po prostu tych niemożebnie bogatych. Aż przyklasnęłam z radości, gdy zauważyłam książkę: "Celebryci z tamtych lat" - z Kaliną Jędrusik i Zbyszkiem Cybulskim na okładce oraz podtytułem: "Prywatne życie gwiazd w PRL-u" (wyd. Znak).

   Aleksandra Szarłat wykonała ogrom pracy, której efekty są więcej niż imponujące. Udało się jej zamknąć w 458 stronach zarówno klimat PRL-u jak i mnóstwo wspaniałych (ciekawych lub zwyczajnie wybitnych, wyróżniających się) postaci ówczesnej Polski. Piszę "ówczesnej", ponieważ nawet jeżeli Maryla Rodowicz nadal żyje, to bal nie jest już ten sam. 
   W tej książce autorka podjęła temat "celebrytów" jako zjawiska społecznego, kulturowego i historycznego. Zadała wiele pytań: Kogo kiedyś uważano za celebrytów? Co trzeba było zrobić, by osiągnąć taki status? Czy ktokolwiek zdawał sobie sprawę z tego, że być może jest celebrytą? Czym ówcześni celebryci różnią się od współczesnych? Możliwie przybliżyła wiele sylwetek - zarówno aktorów (Zbyszek Cybulski, Kalina Jędrusik, Daniel Olbrychski), pisarzy (Leopold Tyrmand, Marek Hłasko, Agnieszka Osiecka, Stanisław Dygat), piosenkarzy (Maryla Rodowicz), bogatych dzieci wszelkiego rodzaju wpływowych rodziców (Wojciech Frykowski, Andrzej Jaroszewicz) i innych. 
   Aleksandra Szarłat wzbudziła moją zazdrość opisami kawiarni, knajpek i innych fantastycznych spelunek, w których gnieździli się wszelkiej maści artyści i do nich aspirujący. Jakaż szkoda tamtego klimatu! Gdyby mogła wrócić choćby jedna, na trzy stoliki, knajpeczka z tamtych lat...!
   W "Celebrytach..." na pewno znajdziecie mnogość smaczków, ciekawostek, anegdot i dowcipnych relacji opisujących ówczesne, szeroko rozumiane, sławy. Autorka poświęciła oddzielne rozdziały pewnm segmentom kultury (np. moda) oraz konkretnym postaciom. Całość układa się w niezwykle smaczną formę i stanowi rzetelne źródło wiedzy.
   Pozycję "Celebryci z tamtych lat" polecam wszystkim - sławnym i anonimowym. To jedna z najlepszych książek, jakie ostatnio miałam przyjemność czytać.

3 komentarze:

Dziękuję za KAŻDY komentarz:). Wszystkie czytam i nieodmiennie się z nich cieszę:).
Jeżeli chcecie zostawić link do swojego bloga albo posta, który tematycznie jakoś pokrywa się z którymś z moim - proszę, nie mam z tym problemu, ale będzie mi miło, jeżeli przy okazji dołączycie do grona Obserwatorów;).
Pozdrawiam!!!
Spinki i Szpilki

Spinki i Szpilki | blog lifestylowy | blog modowy | blog kosmetyczny | blog kulinarny

Follow