niedziela, 5 kwietnia 2015

STULETNIA GOSPODA + KONKURS

   Jako dzieciak czytałam bardzo wiele książek. Byłam jak gąbka - zupełnie nieselektywnie pochłaniałam wszystko, co tylko było napisane na papierze. Gdyby wtedy ktoś zapytał mnie o ulubionego autora, albo otworzyłabym szeroko oczy i nie powiedziała nic, albo rozpoczęłabym recytację długiej listy nazwisk pisarzy i pisarek. Dziś wiem, że niektóre z literackich podróży miały większy,  inne mniejszy, a kolejne znikomy wpływ na mój rozwój. Poza tym teraz, kiedy nie mam zbyt wiele czasu na cokolwiek, już nie czytam wszystkiego, co wpadnie mi w ręce. Niestety - podobno dopiero na starość będę mieć tyle spokoju i czasu na czytanie, co w dzieciństwie i wczesnej młodości:).
   (fot. Anna Dziadosz)
    Po świątecznych śniadaniach (w moim przypadku jest ich faktycznie kilka) późnym popołudniem znalazłam chwilkę na refleksję związaną z ostatnio przeczytanymi przeze mnie książkami. Jedną z nich jest "Stuletnia Gospoda" Katarzyny Majgier, którą wygrałam w prestiżowym konkursie "Wpis roku 2014" organizowanym przez blog Hedonizm i Eskapizm. Jeżeli to dla Was nowa informacja - zapraszam do lektury: KLIK. Spinki i Szpilki zwyciężyły w kategorii "Felietony" :).
   Początkowo odłożyłam tę książkę na bok. Niestety nie mam dobrego zdania o współczesnej literaturze i tak naprawdę chętniej sięgam po sprawdzone powieści (Tołstoj, Dostojewski, Balzak, Prus, Dołęga-Mostowicz Reymont itd..) albo znane mi standardy (o ile tak można powiedzieć o literaturze), czyli wszystko autorstwa Lucy M. Montgomery, Sue Townsend, Fannie Flagg itd.. Mam wrażenie, że współcześni autorzy zupełnie ignorują istnienie starej, dobrej fabuły mającej swój początek, środek i koniec na rzecz szalonej fali strumienia świadomości, która nie zmierza w żadnym konkretnym kierunku oraz nie ma celu, by później krytycy mogli napisać, iż "interpretacja zależy od Czytelnika".
   Któregoś dnia jednak otworzyłam "Stuletnią Gospodę..." i zostałam w niej aż do ostatniej strony. Opowieść o gospodzie, którą prowadzą kolejne pokolenia tej samej rodziny, mnie urzekła. Tytułowy budynek jest położony na trasie łączącej Zakopane i Kraków. Dla mnie (warszawianki) już sam fakt ulokowania powieści w województwie małopolskim jest bardzo interesujący. Akcja powieści dzieje się na przełomie kilku dekad - owa historia zaczyna się już właściwie po II Wojnie Światowej, ciągnie się później przez PRL, mocno osadza się w latach 90. XX wieku, by zakończyć się już w dość współczesnej nam Polsce. Narracja książki przypomina mi najlepsze literacko czasy Joanny Chmielewskiej, gdy w "Wielkim Diamencie" choćby akcja powieści pokrywała się z szybkimi streszczeniami biogramów bohaterów (wraz z ich charakterystykami), które z kolej budowały fabułę. Michał i Jagoda to najmłodsze pokolenie właścicieli Stuletniej Gospody, które po wielu życiowych rozterkach, przemyśleniach i perypetiach zamknie klamrą kompozycyjną historię tego miejsca. 
   Przyznam Wam szczerze, że dawno nie czytałam tam smacznej książki - nie tylko ze względu na jej świetny język i interesujący mnie kontekst historyczno-społeczny tamtych lat, ale również z uwagi na zamieszczone w niej przepisy na potrawy serwowane w Stuletniej Gospodzie. Przypomniało mi to trochę "Smażone zielone pomidory" i narobiło apetytu na placki piastowskie:). Serdecznie polecam Wam tę książkę jako kawałek naprawdę dobrej prozy na każdą okazję.

   Postanowiłam umożliwić jednej/ jednemu z Was wygranie tej książki!
                               KONKURS
Zadanie konkursowe brzmi: "W związku z tym, że akcja powieści "Stuletnia Gospoda" dzieje się na przełomie wielu lat (od PRL do czasów najnowszych z nawiązaniami do II Wojny Światowej itd.), zastanówcie się, w jakich czasach (dowolnych!) Wy chcielibyście żyć i napiszcie dlaczego.
Wygra osoba, której pomysł wraz z uzasadnieniem będzie najciekawszy. Proszę o jak najbardziej rozbudowane i wyczerpujące odpowiedzi!:)

ZASADY:
 By móc wziąć udział w konkursie należy: 
- być fanem Spinek i Szpilek na Facebooku LINK.
- być fanem Wydawnictwa Nasza Księgarnia na Facebooku LINK.
Będzie mi miło, jeżeli Zaobserwujesz mojego bloga, 
ale to nie jest wymagane przy udziale w konkursie:). 


Wyślijcie swoją pracę na adres e-mail: a.e.wilczynska@gmail.com
(w temacie wpisując STULETNIA GOSPODA). 

 
Nazwisko Zwycięzcy wraz ze zwycięską odpowiedzią

ogłoszę dokładnie 20 kwietnia 2015 r. 

Termin nadsyłania prac: 17 kwietnia 2015 r., g.23.59 :)
Nagrody:
książka "Stuletnia Gospoda" Katarzyny Majgier (wyd. Nasza Księgarnia)

REGULAMIN KONKURSU: 
- Organizatorem konkursu jest blog spinkiiszpilki.blogspot.com.  
- Konkurs trwa od: 5.04.2015 r. do 17.04.2015 r. do godziny 23.59 
- Wybiorę jednego Zwycięzcę. Można wysłać jedno zgłoszenie.
- Wyniki zostaną ogłoszone na blogu Spinki i Szpilki 20 kwietnia 2015 r.. 
- Biorąc udział w zabawie, zgadzasz się na podanie na blogu Twoich danych przy ogłoszeniu wyników. 
- Autorka bloga www.spinkiiszpilki.blogspot.com nie ponosi ewentualnych konsekwencji prawnych w przypadku, gdy osoba zgłaszająca swoją pracę konkursową nie będzie jej autorem/ właścicielem bądź pełnomocnikiem do dysponowania nią.
- Autor zwycięskiej pracy zrzeka się swoich praw autorskich na poczet właścicielki bloga www.spinkiiszpilki.blogspot.com 
- Wysyłka nagrody zostanie zrealizowana przez właścicielkę bloga www.spinkiiszpilki.blogspot.com. 
- Zastrzegam sobie prawo do przerwania lub wydłużenia okresu trwania konkursu.
- Nie wysyłam nagród poza granice Polski.

Konkurs nie podlega przepisom Ustawy z dnia 29 lipca 1992 roku o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 roku Nr 4, poz. 27 z późn. zm.

POWODZENIA!!!:)

9 komentarzy:

  1. Właśnie czytam tę książkę i również jestem pozytywnie zaskoczona jej konstrukcją i ciekawym stylem autorki :)

    Trzymam kciuki za wszystkich biorących udział :)

    OdpowiedzUsuń
  2. chciałabym żyć w czasach, gdzie kobiece kształty nie były ujmą, a atutem, damy chodziły w pięknych sukniach a ich jedynym problemem była adoracja mężczyzn. w czasach, gdzie choć nie było technologii, to wszystko wydawało się łatwiejsze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgłoszenia proszę wysyłać na adres: a.e.wilczynska@gmail.com:) w temacie wpisując STULETNIA GOSPODA. Pozdrawiam!:)

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy pomysł na konkurs!

    OdpowiedzUsuń
  5. powodzenia dla wszystkich biorących udział w konkursie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka z pewnością bardzo fajna, sama okładka jest bardzo zachęcająca.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kocham książki , niestety ostatnio rzadziej po nie sięgam, ale staram się nadrabiać:)
    Jestem z tych co totalnie nie zwracają uwagi na autorów i nigdy nie pamiętam nazwisk :D nie wiem, czy t źle czy dobrze, ale dobra książka to dobra książka:D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za KAŻDY komentarz:). Wszystkie czytam i nieodmiennie się z nich cieszę:).
Jeżeli chcecie zostawić link do swojego bloga albo posta, który tematycznie jakoś pokrywa się z którymś z moim - proszę, nie mam z tym problemu, ale będzie mi miło, jeżeli przy okazji dołączycie do grona Obserwatorów;).
Pozdrawiam!!!
Spinki i Szpilki

Spinki i Szpilki | blog lifestylowy | blog modowy | blog kosmetyczny | blog kulinarny

Follow