wtorek, 14 czerwca 2016

DLACZEGO WARTO JEŚĆ CZEREŚNIE?

   Truskawki są już tańsze, szparagi za kilkanaście dni znikną ze straganów, więc teraz czekam na niższe ceny czereśni, które uwielbiam i jem je jak cukierki. Właśnie wciągnęłam nosem pół kilograma i zastanawiam się, jak bardzo zbawiennie to na mnie wpłynie. Wiem, jak ze szparagami schudnąć na lato i znam 10 powodów, dla których warto jeść truskawki, a dlaczego trzeba jeść czereśnie?
            (fot.: Spinki i Szpilki) 
   Jako dziecko przykładałam do uszu czereśnie i udawałam, że to kolczyki. Zdecydowanie bardziej je lubię niż kwaskowate wiśnie. Są nie tylko pyszne i śliczne, ale również zdrowe, wiecie?
   - Czereśnie oczyszczają organizm z toksyn oraz usuwają z niego fermentację gnilną, a ponadto regulują poziom płynów i odkwaszają ustrój.
   - Zawierają witaminyA, B1, B2, B3, B5, B6, B12, C, K, P i są bogate w potas, który usuwa nadmiar soli z organizmu (dlatego dobroczynnie wpływa na nerki, serce oraz stawy). Witaminy z grupy B wspomagają leczenie artretyzmu, a witaminy A i C działają na organizm oczyszczająco i odtruwająco. 
   -  Jedna czereśnia to tylko 5 kcal! Ponadto te owoce w 80 % składają się z wody;). Zawierają śladowe ilości sacharozy, zatem mogą je jeść również cukrzycy.
   - Ciemne czereśnie mają w sobie najwięcej antocyjanów, czyli naturalnych barwików poprawiających krążenie krwi, co z kolei zapewnia naczyniom włosowatym elastyczność i prawidłową przepuszczalność. Zapobiegają również odkładaniu się złego cholesterolu LDL, odpowiedzialnego za rozwój wielu schorzeń układu krążenia (zawał serca, udar mózgu). 100 g ciemnych czereśni dostarcza aż 250 mg antocyjanów (dla porównania – w truskawkach jest ich tylko 35 mg).
   -  Porcja czereśni dostarcza wiele wapnia, żelaza i dużej dawki jodu, którego te owoce mają więcej niż dorsz i wiele innych ryb morskich! Jod wzmaga produkcję hormonów tarczycy, m.in. regulujących przemianę materii. 
   -  Są dosko­na­łym źró­dłem bio­fla­wo­no­idów (chro­nią przed sta­rze­niem się skóry!), któ­rych zada­niem jest walka z wol­nymi rod­ni­kami. Jedzcie czereśnie, a Wasze skóry będą zdrowe i napięte!
   - Obni­żają stę­że­nie kwasu moczo­wego - spożywanie czereśni jest ludowym sposobem na dnę moczanową.
   -  Są przepyszne!

                                                WAŻNE: 
  POPIJANIE CZEREŚNI WODĄ LUB MLEKIEM MOŻE DOPROWADZIĆ DO BIEGUNKI! Poza tym osoby cho­ru­jące na wrzody żołądka powinny ogra­ni­czać spo­ży­wa­nie cze­re­śni. Rów­nież w przy­padku ciąży oraz w cza­sie kar­mie­nia należy zacho­wać ostroż­ność i w razie potrzeby wykre­ślić te owoce z jadło­spisu.

   Niestety czereśnie wciąż kosztują miliony, a konkretnie 15 zł/kg (cena z Warszawy z Saskiej Kępy). Lubicie czereśnie? O jakich ich cudownych właściwościach zapomniałam?

8 komentarzy:

  1. Uwielbiam czereśnie. W naszym ogrodzie mamy 2 drzewka, które pięknie owocowały, jednak atak szpaków był tragiczny - nie tylko u nas, ale w całej okolicy. Trochę zjedliśmy oczywiście, ale już po czereśniach niestety. Być może dlatego też takie wysokie ceny tych owoców, bo szpaki przybrały na sile i ciężko ochronić drzewa przed ich nalotem...

    OdpowiedzUsuń
  2. Uuuuu nawet nie wiedziałam, że tyle czereśnie mają właściwości :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ładnie wyszłaś na zdjęciu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja kocham czereśnie, ale tak jak piszesz - póki co cena przeraża. U mnie to 14 zł za kg i to taka gorsza wersja. Te ładniejsze kosztują 22 zł za kilogram ;/ Obłęd!

    OdpowiedzUsuń
  5. Oj, uwielbiam czereśnie i na szczęście nie muszę za nie płacić tak ogromnych sum, gdyż mam własne, prosto z ogrodu ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Z chęcią zjadłabym pyszne polskie czereśnie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przed domem mam 3 drzewa czereśni, ale nie lada wyzwaniem jest zerwać z nich owoce (są tak wysokie, że drabina nie wystarcza ;) ).

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam czereśnie, ile ich mam tyle zjem, a najbardziej lubię takie z drzewka ;)

    zaczarowana-oczarowana.pl

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za KAŻDY komentarz:). Wszystkie czytam i nieodmiennie się z nich cieszę:).
Jeżeli chcecie zostawić link do swojego bloga albo posta, który tematycznie jakoś pokrywa się z którymś z moim - proszę, nie mam z tym problemu, ale będzie mi miło, jeżeli przy okazji dołączycie do grona Obserwatorów;).
Pozdrawiam!!!
Spinki i Szpilki

Spinki i Szpilki | blog lifestylowy | blog modowy | blog kosmetyczny | blog kulinarny

Follow