WARTO CZYTAĆ NOWOŚCI I STAROCIE

28.7.15

   Wiem to od zawsze i na pewno. Gdybym mogła - zamieszkałabym w bibliotece. Czytanie książek to jedna z najbardziej rozwijających i niesamowitych rzeczy, jakie można robić w życiu. Kolejnymi są seks, a zanim nauczycie się składać litery - smakowanie cukierków;).

   (fot. Anna Dziadosz)
   Oprócz powieści, najchętniej zaczytuję się w biografiach znanych, wpływowych i/lub niezwykłych kobiet. Jedną z nich na pewno była Cesarzowa Wdowa Cixi (Wydawnictwo Znak), o której książkę napisała Jung Chang. Autorka zawarła w niej nieco odmienny obraz tej specyficznej kobiety z niesamowitego kraju niż przyzwyczaiła nas popkultura. Polecam!
   Któregoś dnia, gdy jeszcze byłam uczennicą Szkoły Podstawowej, Pani Bibliotekarka poczęstowała mnie pozycją "Tylko razem z córką" Betty Mahmoody (Wydawnictwo Media Rodzina). Pamiętam, jak ogromne zrobiła na mnie wrażenie ta książka. Otworzyła moje oczy na problem, którego nigdy nie spotkałam w swoim otoczeniu. Betty Mahmoody wzięła ślub z Irańczykiem, który będąc lekarzem w USA zachowywał się jak zwykły, dobry mąż i nic nie wskazywałoby na to, że mogłoby być inaczej. W trakcie wakacji w Teheranie mąż Betty zdawał się powrócić swojego irańskiego alter ego - zabrał jej paszport, zaczął bić, gwałcić, poniżać przy rodzinie, która traktowała ją co najmniej jak obrzydliwą muchę i zakazał powrotu do kraju. Kiedy przeczytacie "Tylko razem z córką", przeczytajcie jeszcze bardziej (według mnie) wstrząsającą książkę: "Sprzedane" autorstwa Zany Muhsen. Przyznam Wam, że historia dwóch małych dziewczynek sprzedanych przez własnego ojca na żony dla niewiele od nic starszych chłopców... Jest we mnie do dziś. Warto zainteresować się tym momentem kultury i historii. 
   "Hotel Ritz. Życie, śmierć i zdrada w Paryżu" Tilar J. Mazzeo (Wydawnictwo Znak) to ultra ciekawa (ale z punktu widzenia Polaka - tragikomiczna) historia, w jaką wplątany był ten ekskluzywny przybytek w trakcie II Wojny Światowej. Kiedy w Polsce mordowano, więziono, torturowano i poniżano, w Ritzu martwiono się o ilość szampana w piwnicach. Warto poznać inny punkt widzenia historii - zza zachodniej granicy. Uczestnicząc w II WŚ w kraju innym niż Polska, trudno uwierzyć w niemieckie obozy koncentracyjne.
   Jeżeli jeszcze tego nie wiecie, to zdradzę Wam sekret - znam wszystkie części Bridget Jones (włącznie z trzecią!) prawie na pamięć. Z tego powodu nie mam problemu ze zrozumieniem oryginału - przywołuję w umyślę zapamiętaną wersję polską;). Musze Wam jednak powiedzieć, że to wydanie PICADORA jest niesamowite - ponadczasowo proste i nonszalancko eleganckie. Broni się ten staroć śród nowości;).
   Wy lubicie czytać? Co? :)

Te teksty również mogą Ci się spodobać:

9 komentarze

  1. ja teraz mam więcej czasu więc mam nadzieję, że wrócę do książek, bo bardzo lubię czytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kocham czytać :) Głównie książki autorów polskich. Od powieści, przez poradniki, po książki dotyczące pedagogiki, psychologii i ostatnio coachingu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja czytam różności, lubię sięgać często do literatury faktu, i też klasyki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja ostatnio nie mam czasu czytać książek.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kocham czytać :) Przede wszystkim fantastykę, mogłabym to robić cały czas tylko czasami niestety muszę sobie robić przerwy na zycie :P

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za KAŻDY komentarz:). Wszystkie czytam i nieodmiennie się z nich cieszę:).
Jeżeli chcecie zostawić link do swojego bloga albo posta, który tematycznie jakoś pokrywa się z którymś z moim - proszę, nie mam z tym problemu, ale będzie mi miło, jeżeli przy okazji dołączycie do grona Obserwatorów;).
Pozdrawiam!!!
Spinki i Szpilki

Like us on Facebook