LUBICIE PO JAPOŃSKU?

17.8.15

   Z czym Wam się kojarzy Japonia? Bardziej z origami, wiśniami, sushi, ikebaną, karate, muzyką kitaro, tsunami, samurajami, nyotaimori, kosmetykami Shiseido, karoshi, bonsai, bento czy wszystkim naraz? Nawet nie znając japońskiego, nigdy nie będąc w Kraju Kwitnącej Wiśni, a czasem nawet nie wiedząc, że takowy istnieje, ludzie Zachodu posługują się nomenklaturą przynależną do szeroko pojętej japońskiej kultury, która nie tylko stanowi jeden z filarów życia tego kraju, ale również jest systematycznie "podkradana" przez inne narody. To wprost niewiarygodne, jak ten stosunkowo niewielki kraj mieści w swoich granicach tak wiele spójnych (lecz autonomicznych!) zjawisk, pojęć, zachowań, tradycji z rożnych dziedzin życia.

     (fot. Spinki i Szpilki)
      Jednym z prostszych i przyjemniejszych sposobów na zbliżenie się do danej kultury jest... zapoznanie się z jej baśniami. Wydawnictwo Media Rodzina wydało całą serię grubych tomiszczy z opowieściami chińskimi, indiańskimi, polskimi, norweskimi czy właśnie japońskimi. W tym miejscu możecie o niej poczytać: KLIK. Uważam, że choć jeden ich tom będzie dla dziecka lepszym prezentem niż najnowszy smartfon czy minisamochód z salonu Mercedesa.
   Cała seria Baśni Świata jest utrzymana w estetyce charakterystycznej dla danej krainy, z której pochodzą. Choć ilustracje są współczesne, to przenoszą  małych i dużych Czytelników w odległe przestrzenie i nieznane czasy, w których toczy się akcja opowieści.

(fot. Spinki i Szpilki)
   Jakie są baśnie japońskie? Bardzo ciekawe, ale dla kogoś wychowanego w kręgu kultury śródziemnomorskiej również niesamowicie nowe - opierają się przecież na nieznanej nam mitologii. Dopiero czytając je poznałam Gwiazdę Potrójną czy Niebo Środkowe. Jak wszystkie jednak baśnie i te mają uczyć bawiąc jednocześnie i za pomocą opowieści o demonach, diabłach, książętach, żebrakach, rybakach, księżniczkach czy niezwykłych księżniczkach zabierać w nieskończone podróże poza czasem. Z pewnością czytając je własnym dzieciom, sami będziecie przeżywać je razem z nimi:).
   Jakie są Wasze ulubione baśnie? Nie tylko te japońskie;).

Te teksty również mogą Ci się spodobać:

14 komentarze

  1. Masz racje baśnie japońskie są całkiem inne niż nasze europejskie. Ale bardzo dobrze się je czyta :o)

    A moja ulubiona baśń... chyba takowej nie ma.. za dużo ich lubię :o)

    OdpowiedzUsuń
  2. Aniu, nie zatrzymywałam się nigdy przy półce z bajkami, ale Twój wpis mnie zaciekawił i jak będę w księgarni poszukam tych baśni. Japonie i ich kulturę uwielbiam, w przyszłym roku planuje tam się wybrać, więc te baśnie akurat bedą idealnie mnie w ten klimat wprowadzać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazdroszczę wyprawy do Japonii - jak długo tam będziesz? Ja jadę do Turcji i poszukam teraz baśni tureckich;).

      Usuń
  3. Nie czytałam jeszcze takich baśni. Muszą być ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  4. W zasadzie to nie czytam baśni ale te japońskie mnie ciekawią:)

    OdpowiedzUsuń
  5. przeczytałabym taką książkę z baśniami:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pasjonuję się kulturą Japonii, dlatego z przyjemnością przeczytam (to już postanowione) te baśnie. Nieco japońskiej mitologii znam, ale zazwyczaj tłumaczenia dawnych japońskich tekstów są suche i takie "naukowe". Wydaje mi się, że ta wersja - opracowana dla dzieci - będzie przyjemniejsza także dla dorosłych.
    W ogóle to bardzo podoba mi się Twój język i styl pisania. Trafiłam tu przez przypadek, ale z przyjemnością przeczytam inne Twoje teksty. Pozdrawiam serdecznie, Asia

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię czytać o kulturze japońskiej, ale wolę książki/programy dokumentalne od baśni, zresztą nigdy za baśniami nie przepadałam :p

    OdpowiedzUsuń
  8. Super blog, znalazłam Cię w magazynie Hebe i cieszę się, że tu zajrzałam ; )

    http://ichicabonita.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Chyba się skuszę i to sobie kupię.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za KAŻDY komentarz:). Wszystkie czytam i nieodmiennie się z nich cieszę:).
Jeżeli chcecie zostawić link do swojego bloga albo posta, który tematycznie jakoś pokrywa się z którymś z moim - proszę, nie mam z tym problemu, ale będzie mi miło, jeżeli przy okazji dołączycie do grona Obserwatorów;).
Pozdrawiam!!!
Spinki i Szpilki

Like us on Facebook