BAŚNIE ROSYJSKIE
PUSZKIN, GOGOL, CZECHOW, POGORIELSKI

20.11.15

   Wiecie, jaka książka leżała ostatnimi dniami na moim nocnym stoliku na honorowym miejscu? "Baśnie Rosyjskie. Czarna kura." - czyli zbiór pięciu baśni autorstwa czterech wspaniałych rosyjskich pisarzy przełomu XVIII i XIX wieku (Aleksandra Puszkina, Mikołaja Gogola, Antoniego Czechowa oraz Antoniego Pogorielskiego).
   Szczerze Wam powiem, że trudno mi cokolwiek napisać o tej pozycji, ponieważ została opatrzona tak rewelacyjnym posłowiem Grzegorza Leszczyńskiego, że przeczytawszy je, sama wstydzę się cokolwiek sklecić;).

   (fot. Spinki i Szpilki) zdjęcie zrobiłam aparatem OLYMPUS PEN LITE E-PL 7

   Jedyną rzeczą, jaką chcę zrobić za pomocą tego postu, jest zachęcenie Was oraz Waszych rodzin do kultywowania wspaniałej tradycji czytania dzieciom bajek i baśni. Obecnie na rynku znajduje się mnóstwo książek dla dzieci, ale tylko niektóre są nakierowane na rozwijanie wyobraźni oraz oswajanie rzeczywistości za pomocą magii i metafor. Jeszcze mniej jest poprawnie napisana - a przecież maluchy chłoną wszystko jak gąbka: również błędy gramatyczne czy niepoprawnie użyte wyrazy.
   Wiem, że obecna moda na bezstresowe wychowanie sprowadza się często do izolowania dzieci od baśni, które według niektórych rodziców, pedagogów czy nawet psychologów są zbyt drastyczne. Spotkałam się kiedyś z opinią, że "Dziewczynka z zapałkami" H. Ch. Andersena jest zbyt "brutalna" i "straszna". Oczywiście - sama jako mała dziewczynka bardzo płakałam, czytając o losach tytułowej bohaterki, jednakże o ile w trakcie lektury moje małe serduszko rozpadło się na tysiąc kawałków, o tyle po zamknięciu książki nie byłam długo nieszczęśliwa. Dzieci bardzo szybko oswajają się z nowymi sytuacjami, a każda z nich jest kolejną lekcją. I lepiej, żeby o wielu niewesołych rzeczach dowiedziały się za pośrednictwem kolorowego świata literatury, magii, baśni i innych fantastycznych zjawisk, a nie w dorosłym życiu na własne oczy.
 (fot. Spinki i Szpilki) zdjęcie zrobiłam aparatem OLYMPUS PEN LITE E-PL 7
     W tym miejscu podzielę się z Wami pomysłem na wspaniały prezent z okazji chrztu - jest nim kilka tomów z baśniami, bajkami lub klechdami. Od kilku lat to właśnie (a nie łańcuszki, ajpody czy maskotki) otrzymują od nas maluchy w rodzinie. Głęboko wierzymy, że dzięki tym książkom dzieciństwo będzie jeszcze lepsze: pełne przygód i zabaw z wyobraźnią:).
   Wydawnictwo Media Rodzina (co zabawne - to samo, które ma pod swoimi skrzydłami Harrego Pottera;)) posiada chyba najpełniejszą i najpiękniej oprawioną ofertę z tego segmentu:
   KLASYKA W NOWYCH SZATACH: http://mediarodzina.pl/seria/klasyka_w_nowych_szatach
   oraz BAŚNIE ŚWIATA: http://mediarodzina.pl/seria/basnie_swiata to obecnie moje ulubione serie:).
    (fot. Spinki i Szpilki) zdjęcie zrobiłam aparatem OLYMPUS PEN LITE E-PL 7
   Jednakże rosyjskie opowieści z tomu: "Czarna kura..." czytam sama - z niekłamaną przyjemnością przekładam kolejne karty z ilustracjami Giennadija Spirina, zachwycam się się frazą najwybitniejszych rosyjskich pisarzy połączoną ze wspaniałymi polskimi tłumaczeniami Jana Brzechwy, Jerzego Wyszomirskiego, Juliana Tuwima, Jerzego Litwinowa oraz Czesława Jastrzębca-Kozłowskiego. Z tego wszystkiego składa się przepięknie oprawiony tom pełen baśni, których wrota otwierają, gdy mały Alosza zaczyna rozmawiać z czarną kurką... O klucz do tych magicznych drzwi poproście Świętego Mikołaja:).
   Czytacie dzieciom baśnie? 

Te teksty również mogą Ci się spodobać:

3 komentarze

  1. nie wyobrażam sobie nie czytać dziecku :)

    OdpowiedzUsuń
  2. brak baśni i bajek w życiu dziecka odziera go z czegoś bardzo ważnego: z lekcji wrażliwości
    moje dzieci miały zawsze bardzo dużo baśni, bajek, bajeczek
    uważnie je dobierałam, zresztą dłuższy czas musiałam sam im je czytać :)
    opinie, że baśnie są zbyt brutalne uważam za (przepraszam) głupie i chyba wymyślone z nudów
    życie jest brutalne, a nie baśnie, bo w baśniach wszystko kończy się dobrze przecież :) a w życiu to już nie zawsze

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za KAŻDY komentarz:). Wszystkie czytam i nieodmiennie się z nich cieszę:).
Jeżeli chcecie zostawić link do swojego bloga albo posta, który tematycznie jakoś pokrywa się z którymś z moim - proszę, nie mam z tym problemu, ale będzie mi miło, jeżeli przy okazji dołączycie do grona Obserwatorów;).
Pozdrawiam!!!
Spinki i Szpilki

Like us on Facebook