Właściwości jeżyn: źródło błonnika i antyoksydantów

   W dzieciństwie potrafiłam spędzić w krzakach jeżyn kilka godzin - wychodziłam z nich nieludzko pokłuta, ale najedzona i szczęśliwa. Czasem udało mi się nadwyżkę owoców zebrać do łubianki na później. Miałam to szczęście, że u jednej z moich babć krzaki tych owoców rosły w całej wsi, co skutkowało czarnymi językami u wszystkich okolicznych dzieci.   Dziś jeżyny jem o wieeeeeele rzadziej, abo pamiętam, że to między innymi wspaniałe źródło błonnika i antyoksydantów.

   Co ponadto?

   
   Jeżynę nazywa się również ożyną lub ostrężyną. Pozornie przypomina kształtem malinę, ale jest od niej dłuższa i masywniejsza. 
   

   Jeżyny jako lekarstwo

   Od starożytności naparem z liści jeżyn leczono biegunkę, zgagę i wzdęcia, a wywarem z nich - stany gorączkowe oraz grypę. Wszystko dzięki zawartości garbników, pektyn oraz kwasów organicznych w liściach. Z kolei sok z jeżyn funkcjonuje jako domowe remedium na przeziębienia i drobne infekcje.


   Właściwości odchudzające

   Jeżyny mają niski indeks glikemiczny (25). Ich filiżanka (ok. 65 g) zawiera ponad 5 g błonnika, co odpowiada za uczucie sytości i sprawność trawienia. Garść jeżyn to tylko 46 kalorii!

   Właściwości antynowotworowe

   Jeżyny są bogatym źródłem antyoksydantów. Zawierają polifenole, a konkretnie: antocyjaninę - polifenol odpowiedzialny za walkę z rakiem.  Badania potwierdzają, że jeżyny pomagają w zapobieganiu niektórym mutacjom komórkowym prowadzącym do raka. Podczas gdy przyczyna raka jest złożona i inna dla każdej osoby, mutacja DNA i zdrowych komórek jest tym, co wydaje się prowadzić do rozwoju tej choroby, więc spożywanie pokarmów bogatych w przeciwutleniacze, takich jak jeżyny, pomaga stłumić tę mutację.

   Skarbnica wszelkich wartości odżywczych

   W jeżynach znajdziecie olbrzymie pokłady witamin i innych wartości odżywczych: tiaminę, ryboflawiny, niacyny, witaminy A, B6, C, E i K, żelazo, potas, kwas foliowy, wapń czy magnez, czyli niewidoczne małe cuda odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie organizmu.


   Choć trudno w to uwierzyć, opisałam jedynie kilka właściwości jeżyn. Ponadto w tych niepozornych owocach znajdują się również składniki wpływające korzystnie na prace mózgu, serca, budowę kości czy nawet łagodne przechodzenie PMS. Krótko mówiąc: warto je jeść.


   Inne apetyczne wpisy:

Indyk z duszonymi warzywami #obiaddopracy

Jak ugotować rosół? Prosty, sprawdzony i skuteczny przepis!

Frytki z selera

Co to kumpir, mantou, pakora i bao, czyli czego się dowiesz w encyklopedii kulinarnej Foodwiki?

2 komentarze :

  1. Hahaha też je uwielbiam, kłucie w krzakach już nie :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedyś nie lubiłam jeżyn, ale dwa lata temu bardzo je doceniłam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za KAŻDY komentarz:). Wszystkie czytam i nieodmiennie się z nich cieszę:).

Designed by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates